Monday 5 January 2015

Taman Alam Kuala Selangor


Bila pergi?

14 Dec 2014. Masa dalam perjalanan naik trem ke Taman Ikan Air Tawar, ternampak taman ini yang bersebelahan dengan Taman Ikan Air Tawar. Along nak sangat pergi sini. Plan lepas check out dari hotel nanti singgah sini untuk tengok apa yang menarik di sini.

Kat mana tu?

Masih lagi di Kuala Selangor, Selangor Darul Ehsan. Berhampiran dengan Bukit Melawati dan Taman Ikan Air Tawar.

Berapa kena bayar?

Masuk sini dikenakan bayaran. Dewasa RM3.00 manakala kanak2 bawah 12 tahun RM1.00.

Bayaran masuk untuk pemuliharaan.

Kaunter tiket.


Ada apa kat sana?

Taman Alam Kuala Selangor adalah taman rekreasi alam semulajadi. Pelbagai aktiviti yang berkaitan dengan persekitaran semulajadi boleh dilakukan di sini seperti, jungle tracking, melihat flora dan fauna, melihat pemandangan, birds watching dan sebagainya. Di sini terdapat denai untuk tracking, titian bakau, titian tali dan menara tinjau. Taman ini agak luas merangkumi laluan darat, tasik dan kawasan paya bakau. Kemudahan yang disediakan di sini seperti chalet, hostel tandas, wakaf dan tapak perkhemahan. Sangat sesuai bagi pengunjung yang gemar berrekreasi dan pencinta alam semulajadi.

Pintu masuk Taman Alam. Tengok tu... Ulu kerisnya dah hilang.

Peta kawasan Taman Alam Kuala Selangor.

Pejabat pengurusan taman.

Tembok batu Taman Alam.

Denai untuk tracking di sini.

Butiran tentang pokok2 yang ada di sini.

Monyet yang hidup liar di Taman Alam.

Best ke tak best?

Selepas check out dari hotel singgah makan tengahari kemudian terus datang sini. Sebenarnya tak tahu apa yang ada kat sini. Masa kami sampai ada 1 kereta jer yang ada kat tempat parking. Macam takde orang jer tempat nie. Alang2 sampai masuk jugalah. Terkejut gak bila dikenakan bayaran. Tapi tak mahal pun. Kami pun bersiar2 di kawasan sekitarnya. Kawasan taman nie luas sangat. Ingat nak berjalan sampai ke tasik. Tetapi disebabkan nyamuk banyak sangat, kami tak jadi berjalan ke dalam sangat. Lagi pun tengah bawa anak kecil. Tak kan nak bawa masuk hutan. Kami tak lama pun kat sini sebab nyamuk dah menyerang. Persekitaran tempat ini kurang dijaga dan kurang jaminan keselamatan. Mungkin kurang sesuai untuk kami.

No comments:

Post a Comment