Monday 22 December 2014

Happy Bee Farm


Bila pergi?

6 Dec 2014. Kami pergi ke sini selepas balik dari Mini Cameron Highlands. Nampak macam menarik jer tempat nie.

Kat mana tu?

Lokasinya di Genting Highlands, Pahang. Tak jauh dari Mini Cameron Highlands. Kalau nak turun dari Genting ke Lebuhraya Karak, Happy Bee Farm terletak di sebelah kiri.

Berapa kena bayar?

Dewasa RM16.00. Manakala kanak2 RM12.00. Mahal ke tak mahal? Berbaloi ke tak berbaloi? Bagi kami mahal & tak berbaloi.

Ada apa kat sana?

Kalau sebut jer Happy Bee Farm, mestilah ia ladang ternakan lebah. Tempat nie terbahagi kepada 3 bahagian iaitu Happy Bee Farm, Butterfly Wonderland dan Insect World. Happy Bee Farm lebih kepada jenis2 lebah, penternakan lebah, produk dari lebah iaitu madu dan sebagainya. Butterfly Wonderland pula adalah mini taman rama2. Terdapat pelbagai rama2 yang bela dan dibiak di sini. Manakala Insect World pula lebih kepada galeri serangga yang diawet dari seluruh dunia. Dari serangga kecil hingga yang besar. Ditunjukkan juga kaedah mengawet serangga di dalam makmal. Di sini terdapat juga kafe dan kedai yang menjual pelbagai cenderamata serta madu lebah. Madu lebah yang dijual di sini harganya agak mahal dan mengikut kualiti madu yang terhasil.

Air terjun buatan yang menyamankan.

Di ruang pameran Happy Bee Farm. Lebah2 kat sini tidak membahaya.

Di taman rama2. Tapi rama2 nya tidaklah banyak sangat.

Along & Angah berposing di Butterfly Wonderland.

Ikan berwarna emas yang dipelihara di sini.

Masih lagi di Butterfly Wonderland

Antara rama2 yang dibiak di sini. Nampak tak rama2 tu?

Replika serangga gergasi. Kumbang & Ladybird.

Koleksi serangga dari seluruh dunia yang ada di Insect World.

Best ke tak best?

Apabila kami sampai di sini dan melihat persekitaran tempat nie agak menarik. Tetapi tak ramai pengunjung. Yang ada hanya 3 buah kereta termasuk kereta kami. Setelah membayar harga tiket dan masuk ke dalam Happy Bee Farm nie, tengok tempat nie macam biasa2 jer. Tiada yang mengujakan. Happy Bee Farm tidaklah sebesar mana. Bahan pamerannya tidaklah banyak. Semuanya berkaitan dengan lebah. Kemudian kami melangkah ke Butterfly Wonderland yang bersebelahan. Tidak begitu besar juga. Dah macam mini taman rama2. Tak banyak rama2 di sini. Yang tak best nya bau baja bunga terlalu kuat menusuk hidung. Seterusnya masuk ke Insect World. Tempat pameran koleksi serangga yang diawet dari seluruh dunia. Takde apa yang menarik pun.

Dah... Jom balik.


No comments:

Post a Comment